Forest Silent Gathering
Voor haar nieuwe performance Forest Silent Gathering nodigt Begüm Erciyas het publiek uit in een bos bij zonsondergang. Zonder leidersfiguur, wordt het publiek zelf gastheer, al luisterend naar een soundtrack via koptelefoon. Het geluidsstuk introduceert eigen sociale regels en leidt tot nieuwe vormen van samenzijn. Elke manier van luisteren is een uitnodiging tot bepaalde vormen van gedrag. Hoe kan, door te luisteren, een nieuw bewustzijn van een collectieve ruimte ontstaan? Forest Silent Gathering doet ons nadenken over hoe we naar elkaar kijken en wat we op elkaar projecteren. Erciyas verwelkomt ons uit in een audio-sociale architectuur waarin we mogelijk is om samen ook alleen te zijn.
In het kader van haar onderzoek zal Begüm Erciyas in de periode 2021-2022 tweemaal in residentie komen in Klankenbos. Forest Silent Gathering wordt vervolgens ook onderdeel van OORtreders Festival 2022.
Tijdens haar studies moleculaire biologie en genetica in Ankara werkt Begüm Erciyas mee aan verschillende dansprojecten in Turkije en wordt ze uiteindelijk lid van [laboratuar], een research- en projectgroep rond podiumkunsten. Vervolgens volgt ze een opleiding aan de Salzburg Experimental Academy of Dance in Oostenrijk. Begüm Erciyas was artist-in-residence aan de Akademie Schloss Solitude in 2007-2008, bij het K3 – Zentrum für Choreographie in Hamburg in 2009, en in de Villa Kamogawa / het Goethe-Institut in Kyoto in 2014.
Van 2014 tot 2016 waagt Begüm zich aan een diepgaand onderzoek van de stem. Ze wilde een performance maken die werd ervaren als een intieme beleving met als enige performers de toeschouwer en zijn eigen stem. Dit onderzoek heeft zich vertaald in Voicing Pieces (2016), een performance waar ze tot op vandaag mee bezig is.
Van 2018 tot 2020 wijdt Begüm Erciyas zich aan het bestuderen van de artificiële intimiteit, maar werkt ook verder aan haar onderzoek naar nieuwe theaterformats die het publiek moeten toelaten om een solitaire beleving te hebben. In Pillow Talk (2019) wordt het publiek uitgenodigd om in dialoog te gaan met een artificiële stem die uit een hoofdkussen komt, terwijl het wordt ondergedompeld in een grootschalige collectieve scenografie.
In 2020, tijdens de lockdown, heeft de kunstenares zich verdiept in de spanning tussen het isolement en de politieke gemeenschap die uitdrukking kreeg in de brieven die Sam Melville schreef in de gevangenis. In Letters from Attica gaan de gefragmenteerde teksten over van mond tot mond, van toeschouwer tot toeschouwer, in de openbare ruimte. In 2021 keert Begüm Erciyas terug naar Japan, in het kader van een residentie in het Tokyo Arts and Space (TOKAS). Van 2022 tot 2027 is zij artist-in-residence in DE SINGEL in Antwerpen.
In samenwerking met C-TAKT.